PRESSRELEASE - Produktlansering av nedbrytningsbara BIOLAT

Wexiödisk lanserar miljöneutrala BIOLAT till grovdiskmaskiner

Wexiödisk tar ett stort steg mot hållbarhet genom att introducera sin senaste banbrytande produkt, BIOLAT. Denna mer miljöneutrala ersättare till det tidigare använda GRANULATET, som tillverkades av fossilt material, markerar ett framsteg i vårt engagemang för att minimera vår påverkan på miljön.

BIOLAT är en nyutveckling inom diskbranschen vid grovdisk och är tillverkat av en biologiskt nedbrytbar polymer. Genom att ersätta plast med denna mer miljöneutrala lösning strävar vi efter att minska plastavfallet och främja hållbara arbetsmetoder i diskrummen.

Produkten är speciellt utformad för användning i Wexiödisks sortiment av  grovdiskmaskiner, WD-90 DUO TOUCH, WD-100GR TOUCH och WD-90 GR TOUCH, alla tillverkade på Wexiödisk i Växjö.

Hur används BIOLAT?
Med BIOLAT får du en effektivare diskning och momentet att blötlägga vidbrända kantiner och svårdiskade grytor och kastruller minimeras. BIOLATET fylls på i en behållare i diskmaskinen och när diskgodset cirkulerar i maskinen ”blästrar” BIOLATET diskgodset och de intorkade matresterna försvinner.

BIOLAT håller samma höga prestanda som den tidigare produkten av fossil plast, samtidigt som den reducerar det ekologiska fotavtrycket genom att den återvinns på ett sätt som är mindre belastande på vår planet.

Även förpackningen för BIOLAT är noga utarbetad för att uppfylla samma återvinningskrav som själva produkten. Varje kartong innehåller 5 kg BIOLAT och är en viktig del av Wexiödisks engagemang för att minska miljöpåverkan genom hela produktens livscykel.

Wexiödisks Magnus Ericsson kommenterar lanseringen:

"Vi är dedikerade till att vara branschledande inte bara när det gäller prestanda, utan också när det kommer till att minska vår påverkan på miljön. BIOLAT är ett exempel på vårt åtagande att utveckla och erbjuda hållbara lösningar för våra kunder. Wexiödisks BIOLAT levereras tillsammans med våra grovdiskmaskiner från och med den 1 juni 2024 och finns därefter tillgängligt för beställning hos Wexiödisks återförsäljare och reservdelspartners."

Ett steg i företagets strävan efter att forma en grönare och mer hållbar framtid.

Läs mer om våra grovdiskmaskiner som använder BIOLAT

WD-90 DUO
WD-90GR Flex